Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر گل مينا بذر گل مينا

گل و گیاه ظرافت

گل مينا

گل مينا

گل مينا مانند گل آفتابگردان يك گل چندساله است و گلبرگ‌هاي درخشان و ستاره‌اي شكل دارد. شكل زيباي گل‌هاي مينا به باغ جلوه بسيار زيبايي مي‌دهد. گل مينا در رنگ‌هاي گل مينا قرمز، صورتي، بنفش، گل مينا سفيد و آبي است. در اواخر تابستان و پاييز كه بسياري از گل‌ها از بين مي‌روند، گل‌هاي مينا زنده هستند. برخي از انواعِ اين گياه بومي مي‌توانند تا ارتفاعِ ۱۸۰ سانتي‌متر رشد كنند. اما معمولاً اين گل‌ها در دو نوع، پاكوتاه (۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر) و پا بلند (۶۰ سانتي‌متر تا يك متر) رايج هستند. گل‌هاي اين گياه به رنگ‌هاي سفيد، صورتي و همچنين بنفش پررنگ هستند. تمام گونه‌هاي مينا در پاييز گل نمي‌دهند بلكه برخي در تابستان گل‌دهي مي‌كنند. برخي از انواع اين گل بلندند و بيش از ۶۰ سانتي‌متر رشد مي‌كنند؛ شما مي‌توانيد در تير ماه به ميزان يك‌سوم از ارتفاعِ اين گياه را كوتاه كنيد تا گياه جمع‌وجور و پرپشت باقي بماند. اين گياه بايد در معرض نور خورشيد قرار بگيرد، چندساله است و ۳۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر عرض دارد. مينا مي‌تواند هم در گلدان و هم در حاشيه باغ كاشته شود. از مزاياي اين گياه باغچه‌اي گل‌هاي زيباي آن، جذب پروانه‌ها، تحمل بالاي گياه در برابر خشكي و آسان بودن رشد و پرورش آن است.

كاشت گل مينا

فضايي را كه براي كاشت انتخاب مي‌كنيد بايد روزانه داراي ۶ تا ۷ ساعت نور خورشيد باشد، اين گياه سايه جزئي را نيز مي‌تواند تحمل كند. گل مينا به رطوبت حساس است. آبياري بيش‌ازحد يا خيلي كم باعث بدفرم شدن بوته‌ها مي‌شود. هم‌چنين اين گياه به خشكي مقاوم بوده ولي آبياري منظم باعث زيباتر شدن بوته‌ها و گل‌ها مي‌شود. گل مينا به سرما مقاوم بوده و در فصل زمستان و يخ بندان اندام‌هاي هوايي (برگ و گل) از بين مي‌رود ولي ريشه و طوقه گل سالم مي‌ماند و با گرم شدن هوا مجدد رشد مي‌كند. مي‌توان براي كاهش آبياري و حفظ رطوبت پس از رشد گياه در پاي آن مالچ ريخت.

گل مينا به دو طريق تكثير مي‌شود: اول) كاشت بذر گل مينا كه رايج است براي كاشت بذر گل مينا به صورت خانگي از اوايل بهار تا اواسط تابستان مي‌توان اقدام به كاشت نمود، براي توليد نشاء اواسط تابستان اقدام به كاشت بذر مينا مي‌كنند و در پاييز نشاءها را به زمين اصلي منتقل مي‌كنند. دوم) تقسيم بوته يا قلمه: گل مينا پاجوش توليد مي‌كند كه مي‌توانيد در فصل بهار يا پاييز اقدام به تكثير به اين روش نماييد به اين صورت كه پس از جداسازي پاجوش‌ها از بوته مادري آن‌ها را به محل اصلي كاشت (گلدان يا باغچه) منتقل كنيد.

اولين قدم براي كاشت بذر گياهان زينتي انتخاب خاك مناسب است، برخي از خاك‌هاي باغچه ممكن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاك‌هاي آماده و بسته‌بندي استفاده كنيد. بهترين تركيب خاك براي كاشت اين بذر شامل ۳۰ درصد كوكوپيت + ۵۰ درصد پيت ماس يا ورمي كمپوست + ۲۰ درصد پرليت دانه ريز. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بريزيد تا به مدت چند ساعت خيس بخورند (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) اين عمل باعث شده تا پوست خارجي بذرها نرم و شكسته شود و جوانه‌زني تسريع شود. بذرها به‌طور طبيعي بعد از اين مدت بايد ته طرف بروند.

براي اينكه تصميم بگيريم بذرها را نشاء كنيم يا مستقيم بكاريم بايد چند نكته را مدنظر داشته باشيم:

۱. در چه فصلي قرار داريم؟ اگر هوا هنوز سرد است بايد اقدام به نشاء كردن در محيطي گرم همانند منزل يا گلخانه كنيم و بعد از اتمام سرما به محل اصلي كاشت در فضاي باز (باغچه يا باغ) منتقل كنيم، اگر نه در فصل گرم سال هستيم مي‌توانيد به راحتي در فضاي باز اقدام به كاشت مستقيم در گلدان و باغچه كنيم.

۲. قصد كاشت در گلدان داريد يا باغچه؟ درصورتي‌كه مي‌خواهيد اقدام به كاشت در گلدان كنيد كاشت مستقيم مناسب است ولي براي كاشت در باغچه و براي اينكه فواصل كاشت منظم باشد نشاء كردن بذرها توصيه مي‌شود. بذرها را مي‌توانيد در گلدان يا سيني نشاء و يا حتي ليوان‌هاي يك‌بار مصرف نشا كنيد يا اينكه مستقيم در محل اصلي بكاريد، نشاء كردن نسبت به كاشت مستقيم مزاياي بيشتري دارد.

نشاء كردن بذر

ظرف كشت خود (ليوان يك‌بار مصرف يا سيني نشاء) را با خاك موردنظر پر كنيد، سپس اقدام به آبياري كنيد تا آب از انتهاي ظرف كشت خارج شود و خاك نشست كند. سپس سوراخي ريز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر ايجاد كنيد و يك يا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهيد و سپس با خاك ورمي كمپوست روي بذرها بريزيد، البته مي‌توانيد از همان تركيب خاك نيز بر روي بذر بريزيد ولي استفاده از كمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهايي قوي‌تر مي‌شود. دماي ايده آل براي كاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نياز به محيطي خيلي گرم ندارد. اكنون ظرف كاشت را به محيطي مناسب ببريد و با اسپري خوب آبياري كنيد تا آب به بذرها برسد و خاك كاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نبايد اجازه دهيد سطح خاك خشك شود، اگر ظرف كاشت را در مقابل آفتاب مستقيم قرار داده‌ايد مشكلي نيست ولي بايد بيشتر مراقب بود تا خاك رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق كمي كاشته شده كه به‌سرعت ممكن است در مقابل آفتاب خشك شود و جوانه بميرد. بعد از اينكه نشاء چهار برگه شد و رشد كافي كرد آن‌ها را به گلدان اصلي يا باغچه منتقل كنيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش درنظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است، اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد.

كاشت مستقيم بذر در باغچه

براي كاشت مستقيم بذر اولين نكته كه بايد به آن توجه نمود دماي محيط كاشت است، براي كاشت مستقيم در گلدان و در منزل در هر فصلي مي‌توان اقدام نمود ولي براي كاشت مستقيم در گلدان و فضاي باز يا در باغچه بايد بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به كاشت بذر كرد. دماي محيط كاشت بايد ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد.

ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۲ تا ۳ سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آن‌ها مي‌مانيم. تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

كاشت مستقيم بذر در گلدان

براي كاشت مستقيم بذر در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه در بالا گفته شد پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به آرامي آبياري مي‌كنيم، بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود.

تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك بار هنگامي كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و در صورتي كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد.

خواص گل مينا

اين گياه داراي خاصيت دارويي است و در درمان سردردهاي ميگرني بسيار مؤثر است. از دانه اين گياه روغن گل مينا يا EPO تهيه كرده در كشورهاي اروپايي در داروخانه بنام كپسول اپو به فروش مي‌رسد. اپوكپسول حاوي ۲۵۰ميلي‌گرم و يا ۵۰۰ميلي‌گرم روغن گل مينا است. علاوه بر اين مخلوط روغن گل مينا + ويتامين E به نام Efamol و نيز مخلوط روغن گل مينا + روغن ماهي را به نام Marin cap به فروش مي‌رسانند. روغن گل مينا حاوي اسيدهاي چرب ضروري از نوع اسيد لينولئيك (۷۰ درصد) و اسيد گامالينوئيك (۹ درصد) است. اسيدهاي چرب ضروري براي رشد و تكثير سلول‌هاي بدن ضروري هستند. موارد كاربرد داروها عبارت اند از:

در سندرم پيش‌قاعدگي

درمان درد پستان (ماستالژي)

درمان مالتيپل اسكلروز

درمان بي‌اشتهايي و بي‌اشتهايي شديد كه در ماليخوليا ديده مي‌شود.

درمان اگزماي آتوپيك صبح و شب

پماد آن در آلرژي پوستي و هر نوع تحريك پوستي مفيد است.

براي تهيه دمنوش گل مينا با دم كردن يك قاشق چاي‌خوري از پودر گياه در يك استكان آب جوش استفاده شود.

گل مينا به‌طور سنتي براي درمان ميگرن به‌عنوان دارويي مطمئن و پيش‌گيرنده مورد استفاده قرار گرفته است، اگر چه گل مينا به‌طور كامل موفق نبود اما امروزه MIG99 سبب پيشرفت و فراهم آوردن ماده‌اي مؤثر در درمان ميگرن محسوب مي‌شود. آزمايش‌ها بر روي ۱۰۷ بيمار مبتلا به ميگرن نشان داد افرادي كه به‌طور متناوب ۵ بار در يك ماه مبتلا به سردردهاي شديد مي‌شوند پس از درمان توسط MIG99 روزانه سه بار به مدت ۱۶ هفته فقط دو بار در ماه مبتلا به اين بيماري مي‌شوند. محققان در تلاش‌اند خواص دارويي MIG99 را به نحو مطلوبي افزايش دهند.

براي خريد بذر گل مينا و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۱۰ توسط:zerafatcom :